Snabbaste pizzan på 10 minuter!

Jag måste dela med mig av världens enklaste och snabbaste pizza med minimal ansträngning. Detta blev dessutom en hit för Nicolas och även om der kanske inte är världens "hälsosammaste" rätt så är den ett bättre alternativ än vanlig pizza tycker jag. Allt handlar om balans eller hur :) 

Pizzan är: vegansk & glutenfri (om man gör den på glutenfri tortilla och vegansk ost)

IMG_8732.JPG

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Ta därefter fram en plåt och lägg på ett bakplåtspapper. 

IMG_8731.JPG

Lägg sedan vanliga glutenfria tortilla bröd och toppa med det du gillar att ha på pizza. Tex tomatsås, vegansk ost, champinjoner och zucchini. Grädda därefter i ca 7-10 minuter.

Lätt som en plätt va! 

Hälsosam middag - för hela familjen!

mat för familjen recept.jpg
kyckling med ugnsrostade rotfrukter barnmat

Det är så skönt sedan Nicolas blev 1 år då han kan äta i princip samma sak som mig och Magnus. Det känns otroligt omständigt att göra olika rätter och dessutom är det mysigt att äta tillsamman och äta samma mat. Detta är en jättelätt middag som inte kräver så mycket utan tillagar sig i ugnen - perfekt när man har en ettåring som hoppar nedanför en när man lagar mat och bara vill bli buren :)

Ingredienser:
Kycklingfiléer (tinade)
Sötpotatis (eller valfria rotfrukter)
Morötter
Vitkål
Äpplen
Lime
Koriander
Salt & peppar
Smör/olja

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Klyfta sötpotatis/rotfrukter och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över olja och krydda. In i ugnen.
3. Lägg kycklingfiléer i en oljad ungsform och krydda. In i ugnen ovanför sötpotatisen/rotfrukterna.
4. Grov-riv morötter, vitkål och skalat äpple och häll i en skål. Pressa över limesaft och ha i hackad koriander. Rör om.
5. Kycklingen och potatisen tar ungefär lika lång tid - mellan 30 - 40 minuter. De är klara när kycklingen är genomstekt och potatisen mjuk.
6. Servera med en klick matyoghurt och njut!