Så här lätt gör du nyttig "äppelpaj" till frukost - steg för steg!

äppelpaj-glutenfri-nyttig.jpg

Äntligen höst och äppelsäsong, älskar svenska äpplen! När det börjar bli kallare ute brukar det vara gott att äta varma saker till frukost, då är denna "äppelpaj" perfekt. Går på 5 minuter, smakar som äppelpaj men är både sockerfri, glutenfri och mjölkfri - hur bra? Nedan har ni receptet steg för steg i bilder!

äppelpaj+steg+för+steg.jpg

1. Sätt spisen på medelhög värme. Klicka i 1 tsk kokosolja/annan olja. 
2. Häll i 1 dl havregryn + 1/2 dl riven kokos + 1 msk mandelflarn.
3. Ringla över lite agavesirap/honung och krydda med kanel och eventuellt ingefära
4. Rör om tills allt fått en gyllenbrun färg. Fyll sedan ett glas/ en skål.

äppelpaj i glas

5. Tärna ett äpple och stek på medelhög värme i kokosolja/annan olja ett par minuter. Krydda med kanel. Fyll sedan på i glaset/skålen.

nyttig äppelpaj i glas

6. Toppa med valfri vaniljyoghurt. Jag använde havreyogurt med vaniljsmak. Så god!

nyttig äppelpaj i glas glutenfri sockerfri

Dags att njuta av en hälsosam "äppelpaj" till frukost. Ni måste prova, så otroligt gott! Nu är det dags att förbereda dagens 1-års kalas för Nicolas. Ha en fin dag så hörs vi sen :) Kram!

 

// English // 

Healthy "Apple pie" recipe
1. Put the stove on medium heat. Click in 1 teaspoon coconut oil / other oil.
2. Pour 1 dl oatmeal + 1/2 dl grated coconut + 1 tablespoon of almonds.
3. Sprinkle some agave syrup / honey and season with cinnamon and possibly ginger
4. Stir until everything has a golden brown color. Then fill a glass / a bowl.
5. Tarnish an apple and cook medium heat in coconut oil / other oil for a few minutes. Season with cinnamon. Then fill in the glass / bowl.
6. Top with any vanilla yoghurt. I used oatmeal with vanilla flavor. So good!